|
Det här företaget har specialiserat sig på att leverera delar till s k Custom-motorcyklar. Iron Velocity bygger även egna Custom. Företaget startades 1998, och INFORMAVISION valdes att skapa logotypen. Under året som gått har ett antal produktbroschyrer och annonser producerats. Embryot till en marknadsplan har även tagits fram. Försäljningen sker dels genom en egen butik i Järfälla, dels genom webbsidor och dels genom kataloger. |
|
logga, smör och brödIron Velocity ville ha en logga som andades fart och som skulle kunna användas på många sätt. Loggan ritades så att den kunde användas både med och utan text. Flaggan används separat i vissa sammanhang som en igenkänningsförstärkare. Eftersom visitkorten skall användas både i Sverige och lämnas till utländska leverantörer gjordes de med svensk text på ena sidan och engelsk på den andra. |
annonserEftersom många av Iron Velocitys produkter säljs på postorder behövdes ett antal annonser för att sälja de Tyska och Franska katalogerna som innehåller delarna. INFORMAVISION har producerat dessa annonser. |
direktmarknadsutskickFör att sälja den franska katalogen Magnum, gjordes ett utskick till ägare av de motorcyklar som det finns delar till i katalogen. Budskapet var: DIN BÅGE SKALL VARA UNIK. Häftet som skickades ut var 17x17 cm, och formgiven i samma stil som katalogen. I samband med detta utskick infördes även en annons med samma budskap Både annonsen och häftet skiljer sig i form från de annonser och produktfoldrar som tidigare gjorts för att attrahera en något annorlunda målgrupp. De tidigare produktionerna riktar sig till Harley-Davidsson ägare medans detta riktar sig till ägare av japanska custom-motorcyklar. Utskicket utformades med en svarstalong , och svarsfrekvensen blev i sammanhanget väldigt hög. Det franska bolaget som ger ut katalogen tyckte att annonsen och häftet var så bra formgivet att de "kopierade" dessa för sin marknadsföring i Frankrike. |
|
dekoration på tankInför en mässa skulle Iron Velocity bygga en motorcykel baserad på en Kawasaki, som skulle vara "speciell". Man kontaktade mig och bad mig komma med ett förslag på hur tanken skulle dekoreras. Jag föreslog att man skulle göra något riktigt "fel". Motorcykeln var i 50-tals stil och därför föreslog jag att man skulle sätta en streckkod på tanken med texten KAWASAKIVN800. Resultatet blev över förväntan. Motorcykeln blev mycket uppmärksammad på mässan. |
© Copyright 1998-2008